tisdag 4 maj 2010

Äntligen är den klar :-)

Efter mycket slit så blev bodyn äntligen klar :-) Det var inte helt lätt att få ihop den, jag tog en gammal body som jag sprättade upp och ritade av, mönstret bliev alltså inte helt perfekt vilket gjorde att jag fick göra om det lite allt eftersom jag sydde ihop den.

Men nu är den klar, jag lyckades få ihop den och den blev riktigt bra dessutom, tyvärr så glömde jag att fota den innan lillasyster provade den så den hann bli lite skitig när jag väl fotade den.


Mönster:
Ritat av en gammal body i strl 80.

Material:
Interlock från JNY Design, muddväv från lokal tygaffär och tryckknappar från Jysk.

Att tänka på till nästa gång:
Det var inte helt lätt att kanta bodyn, jag hade aldrig tidigare kantat ett plagg och har ingen koll alls på hur man gjorde. I Ottobre stod det att man ska räkna 0.7 x längden på det som ska kantas (ex. 0,7 x 15) om man kantar med muddväv. Jag mätte det som skulle kantas, räknade ut hur lång bit jag behövde, klippte till och nålade fast ena sidan. So far so good! Dags för nästa sida då, jaha då var helt plötsligt den sidan längre än den andra?! hur tusan gick det till??? jag mätte ju ut fjärdedelar på muddväven och på bodyn, ännu mer konstigt är att remsan alltid blev perfekt på den sidan jag började med men förlång på nästa sida.

När det var dags att kanta bensluten så gav jag upp fjärdedelarna och drog bara ut mudden så långt som det behövdes för att den skulle räcka hela vägen.

Mudden var svår att sy fast när den bara var 3 cm bred, det hade jag läst i Ottobre att den skulle vara, men nu när jag kollar igen så ser jag att den skulle vara 3½ cm bred och då blir det ju genast lite lättare :-) jaja så kan det gå ibland.

Provdockan i huset är iallafall nöjd med sina nya kläder, här iklädd hemsydda muddbyxor i velour och muddväv från stoff och stil och Molnbodyn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar