tisdag 27 april 2010

Storm

Ute är det storm och inne är det stiltje i syverkstaden.
Jag har börjat sy en body åt lillasyster, alla delar är utklippta och ärmar och halsringning är kantade. Jag och symaskinen kom verkligen inte överens när jag började sy fast kantbanden på ärmarna, jag har ingen tvillingnål hemma så jag tänkte sy fast kantbanden med en stängd overlocksöm (på vanliga maskinen) och det såg ju jätte bra ut tills jag vänta på tyget och ser att jag inte ens nästan har lyckats sy rakt *suck*, det var bara att sprätta upp och börja om från början.
Eftersom jag inte har någon tvillingnål så tänkte jag testa att sy två raksömmar och hoppades på att jag kunde hålla mig till att sy hyfsat rakt iallafall. Det blev ju inte superfint men helt ok för att vara första gången jag kantar något :-) ärmarna blev efter många om och men klara och det var dags för halsringningen.
Eftersom det gick ganska bra med ärmarna så tänkte jag att det skulle gå ännu bättre med halsen, haha vilket skämt kan jag bara säga så här i efterhand!!!
Jag märkte ut fjärdedelar på halsen och på mudden, so far so good! nålade fast mudden i mitten och sen åt höger, när jag ska nåla fast den på vänster sida så visar det sig att jag inte behöver dra ut mudden alls för att få den att räcka, alltså är det nått som är galet *hmmm* nå jag drog i den och klippte bort överskottet och det verkade funka. Då var det dags att sy fast den, allt verkar gå jätte bra och jag återfår lite hopp iallafall, tills jag har sytt klart och ser att det än en gång inte var riktigt raka stygn. Hur j*la svårt ska det vara att sy rakt!!!!!
Nå det var inte så mycket att göra åt, jag ides verkligen inte sprätta upp en gång till så nu får det vara lite snett, det är ju trots allt den första bodyn jag syr och första gången jag kantar :-)

Nu måste jag ta mig upp på stan och köpa en tvillingnål och vit tråd. Bara det skulle sluta storma så jag slipper ta med barnvagnen bara för att springa in en snabbis på syaffären.
Jag var föresten in på syaffären förra veckan för att köpa muddväv, det kommer jag inte göra om en gång till! 2 meter vliseline och 1 meter muddväv gick på 205 kr, mudden var 90 cm bred och måste ha kostat över 150 kr/m, om jag inte minns fel så kostar vliselinet mellan 20-30 kr/m.
Stoff och Stil är muddväven 150 cm bred och kostar 89,95 kr/m, så det blir att beställa därifrån i fortsättningen, nu hade jag inte tålamod att vänta på leverans från S o S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar