måndag 14 juni 2010

Sommarlov :-)

Nu är det äntligen sommarlov för storasyster och det började hon med att sova till halv 12 igår :-) Dopet är avklarat och allt gick jätte bra, var roligt att så många kom och fikade efteråt :-)
I syhörnan har det stått ganska still ganska länge, jag har inte haft ork till att sätta igång med något större projekt så då har jag inte idats göra något alls. Men på lördag kväll, när alla gäster gått hem så kom lusten tillbaka och jag sydde 2 mössor till ett syskonpar. Mössan till 3-åringen var inga problem att göra, den storleken har jag gjort tidigare, mössan till lillebrorsan som är drygt 1 månad var det desto svårare att sy till. Mössan ska passa till hösten så lillkillen är alltså runt 3 månader då och jag hade inget färdigt mönster till en så liten mössa så det var bara att rita ett. Jag gick efter huvudmåttet och la till lite för att den skulle passa till hösten, men något gick fel, väldigt fel kan man säga för det visade sig att mössan passar på min 8-månaders tjej :-)

Nå på söndag morgon ritade jag om och nu gjorde jag den ganska mycket mindre och nu ser den ut att passa bättre, till veckan får jag chans att testa storleken på killen som ska ha den så då får vi se hur det slutar.


När jag ändå var igång och resten av huset sov så passade jag på att klippa tyg till en kjol åt storasyster, jag använde ett mönster i Ottobre 3/2010, mönstret är till en "prinsess"klänning men jag använde bara kjoldelen. Jag har ju hört att Ottobre är stora i storlekarna men inte trodde jag att dom var såååå stora. Klänningen är i strl 140 och kjolen får jag utan problem på mig (har strl 46/48 annars). Nu sydde jag visserligen i elastiskt tyg (velour) men jag trodde ändå inte att den skulle bli så mycket större.


Nu blir det en riktig snurrkjol som är rynkad i midjan, modellen i tidningen är också en snurrkjol men inte rynkad i midjan så det är ju tur att jag inte klippte till tyg för överdelen också för då hade den blivit vääääldigt stor på storasyster :-)
På bilden är inte midjan sydd ännu men det ska fixas idag, måste bara köpa mer tråd först.

Nu under sommaren är det ju bra att skydda huvudet mot solen men det är ju inte så lätt att få en 7-åring att ha på sig mössa så jag sydde en solsjal åt storasyster. Har sett likadana i bloggar lite här och där så jag testade att sy en och det gick ju bra. Lite ändringar ska göras till nästa gång men överlag är jag nöjd.


Jag sydde kanterna med tät sicksack söm men blir lite irriterad på att sömmen bubblar sig, jag vill ha den slät men det verkar inte gå?! Finns det något sätt man kan göra på för att få sömmen slät, utan att vika in och fålla som vanligt???







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar