måndag 21 juni 2010

Vissa saker är svårare än andra....

Idag har jag slitit med en balkonggardin/vindskydd. Det är egentligen intet svårt syprojekt, det är en vanlig kanal upptill med rynk och en kanal nedtill, kan jag sy en body så ska jag väl kunna sy en rak gardin?!
Ja det kan man ju tycka iallafall!
Jag hade den gamla gardinen att måtta mot, nålade fast den på tyget och måttade ut sömsmånerna efter måtten på den gamla gardinen. Det borde ju funka. För säkerhetsskull utgick jag från stadkanten för att vara säker på att allt skulle bli rakt och det verkade ju funka bra, tills jag hade pressat alla sömmar och var redo att sy, då ser jag att allt är snett. Ändå har jag utgått från stadkanten och måttat lika mycket på alla ställen, jag fattar inte vad som gick fel. Nå det var bara att klippa bort överflödet och pressa på nytt.
När båda gardinerna var färdiga så måttade jag dom för säkerhetsskull mot varandra och mot den gamla gardinen och det visar sig att den ena gardinen är mer än 1 dm bredare än originalet?! ?!?!?! hur tusan gick det till???
När jag klippte ut tygerna så la jag tyget dubbelt och klippte alltså ut båda gardinerna samtidigt och de var alltså lika stora, ALLA sömmar måttade jag och pressade till samma storlek, ÄNDÅ blev den ena gardinen mer än 1 dm bredare.
Här började jag tänka att det inte var meningen att jag skulle sy något alls.

Efter många om och men och svordomar så blev jag iallafall klar med båda gardinerna och de blev lika stora som originalgardinen, eller den ena blev lite längre men det spelar ingen roll för de ska rynkas så det syns inte. Om beställaren blev nöjd eller inte vet jag inte ännu, dom har nog inte satt upp gardinen än, men jag lär väl få höra om det blir reklamation eller inte.

Efter denna dag ser jag verkligen inte fram emot att sy våra egna gardiner, som jag förövrigt har tänkt sy i flera veckor. Men innan midsommar måste dom vara färdiga, har jag bestämt, eller iallafall tänkt att jag har bestämt det :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar